Onderzoekseenheid

Declercq team - huid van de moleculaire biologie (VIB)

Duurtijd
19-04-2019 → Lopend
Groepsleider
Overige informatie
Onderzoeksdisciplines
  • Natural sciences
    • Animal cell and molecular biology
  • Medical and health sciences
    • Dermatology not elsewhere classified
    • Cell signalling
  • Engineering and technology
    • Medical biotechnology not elsewhere classified
Omschrijving
De huid vormt een beschermende barrière die het organisme beschermt tegen verlies van water en externe fysische, chemische en biologische prikkels zoals verwonding, UVB-straling en micro-organismen. De huid bestaat uit een buitenste squamous epitheel,de opperhuid of epidermis, en een innerlijke bindweefsel, de dermis. De huidbarrière wordt hoofdzakelijk gevormd door de epidermis die voortdurend vernieuwd wordt onder impuls van prolifererende en differentiërende keratinocyten, het voornaamste celtype in de epidermis. Verstoring van de delicate fysiologische balans tussen proliferatie en differentiatie van keratinocyten kunnen leiden tot de verstoring van de barrièrefunctie van de huid en aanleiding geven tot huidaandoeningen, zoals eczeem,psoriasis, enz. Defecten in het differentiatieprogramma kunnen ook leiden tot het minder goed verwijderen van beschadigde keratinocyten en resulteren in kanker. Onze onderzoeksgroep probeert de rol van moleculen betrokken bij homeostase, celdood en ontsteking in de huid beter te begrijpen. Over de jaren heen ontwikkelden we een aanzienlijke expertise op het gebied van moleculaire signaaltransductie in celdood en inflammatie met behulp van in vitro en in vivo modelsystemen (ongeveer 120 publicaties). Opdit moment richten we ons op het bestuderen van de betrokkenheid van caspases, RIP kinases en regulatoren daarvan in homeostase en pathologie van de huid.